citroenlimonade

Leeslijst – Nummer 10

Posted on: October 26, 2016

Nr. 10 – Een boek dat zich in Amerika afspeelt

Titel: Go set a watchman – Harper Lee (in het Nederlands als: Ga heen, zet een wachter)
Gaat overracisme en familierelaties in Alabama in de jaren ’50. Het onofficiële vervolg op To kill a mockingbird (in het Nederlands als Spaar de spotvogel).
Mooiste zin: dit boek barst van de prachtzinnen en het was moeilijk kiezen maar zie hier: “I wonder what kind of magic we could work with a week’s decency.” (Ik vraag me af wat voor wonderen we zouden kunnen verrichten door een week lang netjes met elkaar om te gaan.)
Oordeel: To kill a mockingbird staat in mijn persoonlijke mooiste-boeken-ooit-lijst dus ik was op zijn zachtst gezegd een beetje huiverig om aan dit boek te beginnen want eerlijk is eerlijk, vervolgverhalen vallen toch veelal een beetje tegen. Maar zo niet deze! Zo.Mooi.
Het was even wennen om Scout als volwassen vrouw te “horen” maar dat wende snel. En bovenaan pagina 13 werd de eerste tik uitgedeeld die er voor zorgde dat ik geschokt naar adem hapte en hardop ‘WAT? Nee!’ riep. Toen had ik wel door dat het een emotionele achtbaan zou gaan worden en het stelde niet teleur; met ingehouden adem ben ik er doorheen gevlogen.
Het boek is, net als To kill a mockingbird, geschreven in de jaren ’50 maar in tegenstelling tot die titel pas in 2015 uitgebracht.
Om de impact van dit boek goed te voelen, is het denk ik wel nodig om To kill a mockingbird ook gelezen te hebben. En nu ik Go set a watchman heb gelezen, geeft dat op zijn beurt ook weer een andere dimensie aan het eerdere boek. Klinkt goed vaag maar het is lastig uit te leggen want niet eerder meegemaakt. Waar het op neer komt is dat beide boeken nu in mijn persoonlijke mooiste-boeken-ooit-lijst staan.

20161014_211708

Leave a Reply

  • None
  • citroenlimonade7: Was geen excuus hoor; maar gewoon vergeten te noteren en nu kan ik niet alsnog terugbladeren om een zin uit te zoeken. Mocht jij iets moois tegenkomen
  • henny westerveen: nou ja zeg mijn boek [😜] ik moet het dus wel gaan lezen nu. er zat trouwens helemaal gaan dwang om het in te leveren bij mij hoor, dat was een
  • henny: Nee, Geef mij maar Rotterdammers

Categories

