citroenlimonade

Leeslijst – Nummer 33

Posted on: October 23, 2016

Nr. 33 – Een boek over een cultuur die ik niet ken

Titel: Selection day – Aravind Adiga (selectiedag)
Gaat over: de broers Manju en Radha die opgroeien in Mumbai. Hun vader doet er alles aan om ze professioneel cricketer te laten worden zodat het gezin de sloppenwijk waar ze in leven voor goed achter zich kunnen laten en het verhaal vertelt de (jarenlange) aanloop naar de selectiedag. Manju is de jongste zoon en zijn leven lang is er op hem ingepraat dat het hoogst haalbare voor hem een tweede positie zal zijn. Wanneer dan blijkt dat hij beter is dan zijn broer moet hij kiezen: de eer van zijn broer redden en met opzet slechter gaan spelen of voor eigen eer en roem gaan.
Mooiste zin: “Mohan shouted at Manju. ‘You should not have taken what is rightfully your  brother’s!'” (Mohan schreeuwde naar Manju. ‘Je had niet mogen afpakken wat voor je broer bedoelt was!’)
Oordeel: Als ik ergens precies niks van weet is het cricket en als ik ergens heel weinig van weet is het India dus Indiaas cricket was precies wat ik nodig had voor nummertje 33.
En wat ik geleerd heb is dat cricket in India is wat voetbal hier is: het wordt overal gespeeld, door arm en rijk en oud en jong en iedereen droomt ervan een prachtig punt te scoren. De topspelers worden verafgood door fans en schitteren in reclames. Er wordt gegokt en gedeald in carrières en sporters zijn de ene dag top en de volgende dag flop en vergeten.
Veel van de sportterminologie ging een beetje over mijn hoofd heen maar dat nam het leesplezier niet af.
20161003_181949

Leave a Reply

  • None
  • citroenlimonade7: Was geen excuus hoor; maar gewoon vergeten te noteren en nu kan ik niet alsnog terugbladeren om een zin uit te zoeken. Mocht jij iets moois tegenkomen
  • henny westerveen: nou ja zeg mijn boek [😜] ik moet het dus wel gaan lezen nu. er zat trouwens helemaal gaan dwang om het in te leveren bij mij hoor, dat was een
  • henny: Nee, Geef mij maar Rotterdammers

Categories

