citroenlimonade

De fik erin

Posted on: August 25, 2016

Ondanks de hitte sleepte ik mezelf naar de sportschool en onderweg pepte ik mezelf op door mezelf te verklaren dat alleen de échte fanatiekelingen dat ondanks 30 graden doen. Het is dat ik een hekel aan “tjakkaa” heb, maar anders had ik dat woord (geluid?) gebruikt.
Na een kwartier op de lopende band (hellingspercentage op standje Pyreneeën) stond ik mijn t-shirt uit te wringen en bedacht me dat als het zweetpercentage gelijk staat aan het aantal verbrandde calorieën, sporten in warm weer toch echt wel extra verbranding moet opleveren. Daar heb ik mezelf de rest van het uur mee getroost en toen ik vierentwintig uur later een beetje bekomen was, heb ik het toch maar eens opgezocht. Wat blijkt: met warm weer moet het hart harder pompen om de spieren van voldoende zuurstof te blijven voorzien en om extra bloed naar de huid te sturen om de lichaamstemperatuur zo laag mogelijk te houden. Daarmee verbrand je dus inderdaad extra calorieën. Het gaat dan wel niet om een verdubbeling maar om een tiental calorietjes. Maar zoals het een echte optimist betaamt zie ik daar uiteraard het halfvolle (water)glas van in, want iedere calorie is er eentje!

Leave a Reply

  • None
  • citroenlimonade7: Was geen excuus hoor; maar gewoon vergeten te noteren en nu kan ik niet alsnog terugbladeren om een zin uit te zoeken. Mocht jij iets moois tegenkomen
  • henny westerveen: nou ja zeg mijn boek [😜] ik moet het dus wel gaan lezen nu. er zat trouwens helemaal gaan dwang om het in te leveren bij mij hoor, dat was een
  • henny: Nee, Geef mij maar Rotterdammers

Categories

