citroenlimonade

Leeslijst – Nummer 27

Posted on: August 12, 2016

Nr. 27 – een dystopisch verhaal

Titel: Anna / Niccolò Ammaniti
Gaat over: Anna, duh, die samen met haar broertje probeert te overleven op Sicilië nadat een virus alle volwassenen heeft uitgeroeid. Er is geen elektriciteit meer, geen vers voedsel en water. Het leven is terug bij af en bestaat uit plunderen en wanhoop.
Mooiste zin: “Maar Pietro wist niet wat de apocalyps was. ‘Dat is als iedereen doodgaat omdat God heeft gezegd stop, ik heb jullie een speeltje gegeven en jullie hebben dat kapotgemaakt. Ik heb jullie een prachtige planeet gegeven en jullie hebben er een puinzooi van gemaakt.’”
Oordeel: Eerlijk is eerlijk; ik heb moeten opzoeken wat een dystopisch verhaal precies inhoud:
– Er is een ultracontrolerende regering of helemaal geen regering
– Er is enorme armoede óf de verschillen tussen rijk en arm zijn enorm groot
– Onafhankelijkheid en vrij denken zijn verboden of onmogelijk
– Ondanks dat het zich in de toekomst afspeelt is het geen science-fiction want het heeft niet met technologie of andere planeten te maken.
Niet echt dat je zegt: een gezellig verhaal dus. En Anna’s wereld is een verschrikking en omdat de echte wereld momenteel ook niet zo gezellig is, zag ik er een beetje tegenop om er aan te moeten beginnen. Maar, ondanks dat ik dit genre niet vrijwillig nog een keer op zal zoeken, leest Anna goed weg. De moraal ligt er vrij dik bovenop maar dat kan niet zo veel kwaad in het licht van de tegenwoordige tijd: ondanks de verschrikkingen zijn hoop en liefde niet uit te roeien.

anna

Leave a Reply

  • None
  • citroenlimonade7: Was geen excuus hoor; maar gewoon vergeten te noteren en nu kan ik niet alsnog terugbladeren om een zin uit te zoeken. Mocht jij iets moois tegenkomen
  • henny westerveen: nou ja zeg mijn boek [😜] ik moet het dus wel gaan lezen nu. er zat trouwens helemaal gaan dwang om het in te leveren bij mij hoor, dat was een
  • henny: Nee, Geef mij maar Rotterdammers

Categories

