citroenlimonade

Leeslijst – nummer 16

Posted on: June 15, 2016

Nr. 16 – een boek dat meer dan 600 pagina’s telt

Titel: Gejaagd door de wind – Margaret Mitchell
Gaat over: Amerikaanse Burgeroorlog, slavernij, politiek, verlies, liefde, jaloezie, overlevingsdrang, trots, familie, rechten, plichten, sociale gedragscodes, feminisme. Geen wonder dat zelfs de grote editie 963 dichtbedrukte pagina’s telt.
Mooiste zin: “Hij haalde even diep adem en zei toen luchthartig maar zacht: ‘Lieve kind, het kan me geen dónder schelen!’”
Oordeel: Scarlett O’Hara is een ont-zet-tend onaantrekkelijke hoofdpersoon die van de eerste tot de laatste pagina aan toe uitsluitend bezig is haar eigen geluk na te jagen zonder daar ook maar twee seconden bij stil te staan wat haar beslissingen voor effect op anderen hebben. Ze vecht, ze schraapt, ze negeert sociale protocollen en stapt zonder aarzelen buiten de gebaande paden. Ze snapt niks van politiek, relaties en iets voor een ander over hebben. Haar onverschillige houding over hoe anderen over haar zouden kunnen denken is bewonderenswaardig, haar egoïsme is frustrerend en haar onbenulligheid tenenkrommend.  En toch is het moeilijk om niet mee te leven en te hopen op een ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’.
Behalve de inhoud telt bij dit boek ook het fysieke aspect mee: het is een dikke pil die te zwaar is om in je hand op te kunnen houden; je moet ‘m echt neer kunnen leggen. De pagina’s zijn erg dicht bedrukt en de hoofdstukken lang. Ik heb er dan ook twee jaar over gedaan om hem uit te krijgen: hij ging vorig jaar mee op vakantie en toen ben ik tot halverwege gekomen. Het afgelopen jaar zag ik hem steeds weer liggen op de plank en dacht: oh ja, die moet ook nog uit. De leesuitdaging was het duwtje in de rug dat ik nodig had. Klinkt misschien niet zo aantrekkelijk maar toch is het een aanrader.

Gejaagd door de wind

Leave a Reply

  • None
  • citroenlimonade7: Was geen excuus hoor; maar gewoon vergeten te noteren en nu kan ik niet alsnog terugbladeren om een zin uit te zoeken. Mocht jij iets moois tegenkomen
  • henny westerveen: nou ja zeg mijn boek [😜] ik moet het dus wel gaan lezen nu. er zat trouwens helemaal gaan dwang om het in te leveren bij mij hoor, dat was een
  • henny: Nee, Geef mij maar Rotterdammers

Categories

