citroenlimonade

Leestlijst – nummer 15

Posted on: June 7, 2016

Nr. 15 – Een boek dat minstens honderd jaar ouder is dan ik

Titel: Persuasion – Jane Austen (1818) (in het Nederlands vertaald als “Overtuiging)
Gaat over: Anne Elliott en Frederick Wentworth waren ooit verloofd maar Anne liet zich overtuigen de verloving te verbreken. Acht en een half jaar later ontmoeten ze elkaar weer.
Mooiste zin: “Now they were as strangers; nay, worse than strangers, for they could never become acquainted. It was a perpetual estrangement.” (Nu waren ze als vreemden voor elkaar; nee, erger dan vreemden want er was geen mogelijkheid dat ze ooit bevriend zouden kunnen raken. Het was een eeuwige vervreemding.)
Oordeel: It is a truth universally known…dat je van sommige boeken geen genoeg kunt krijgen. Dus in eerste instantie greep ik gretig naar Pride & Prejudice maar bedacht me toen dat dit juist een prima reden was om naar andere oude werken te kijken. Een korte googelactie leerde dat er een enorme lijst klassiekers bestaat van voor 1880 maar toch hield ik het bij Austen want oude schrijftaal leest niet makkelijk dus dan graag iets dat ik zeker weten kan waarderen. En Persuasion bleek niet alleen leesbaar maar net zo romantisch als de andere verhalen. Er waren slimme dialogen en aantrekkelijke, want verre van perfecte , hoofdpersonen. En dan het einde. Het staat er echt onder: the end. Ik weet niet waarom maar dat vond ik extra mooi, alsof het daarmee onderstreept wordt.
Oh en de editie die ik voor een prikje kocht, was superfijn: perfecte letterdruk en ondanks de kartonnen kaft heel slap. Want niets zo zonde als een boek waarvan je per ongeluk de rug kunt breken omdat die niet mee geeft.

Persuasion

Leave a Reply

  • None
  • citroenlimonade7: Was geen excuus hoor; maar gewoon vergeten te noteren en nu kan ik niet alsnog terugbladeren om een zin uit te zoeken. Mocht jij iets moois tegenkomen
  • henny westerveen: nou ja zeg mijn boek [😜] ik moet het dus wel gaan lezen nu. er zat trouwens helemaal gaan dwang om het in te leveren bij mij hoor, dat was een
  • henny: Nee, Geef mij maar Rotterdammers

Categories

