citroenlimonade

Niet slim

Posted on: May 31, 2016

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb een smartphone.
Die hebben wel meer mensen natuurlijk, maar ik heb ‘m sinds vrijdagavond en het is nog in uren uit te rekenen hoe lang dat is (96). Het is ook niet het allernieuwste model want ik geef niet om gadgets en het feit dat ik me voorafgaand aan de aanschaf moest inlezen over Mb’s, datalimieten en 3 of 4G was al erg genoeg. Ik ben dan ook de winkel ingerend op jacht naar het goedkoopste model en maakte dat ik zo snel mogelijk weer weg kon van de afdeling knipperende, glimmende en piepende toestellen.
Handig hoor, Whatsappen en opzoeken hoe laat de volgende metro gaat of waar de dichtstbijzijnde pinautomaat zit maar bij iedere actie die ik doe voel ik me toch een beetje schuldig. Want ik ben een smartphone rijker maar een principe armer. Ik heb mijn oren laten hangen naar de samenleving en de weg van de minste weerstand gekozen. Ik heb mijn privacy en anonimiteit opgegeven en zoals broertje P ooit zei: “Het voelt alsof ik m’n ziel aan de duivel heb verkocht”.
‘Je hebt toch zeker niets te verbergen?’ is dan een veelgehoorde opmerking en nee, ik heb niks te verbergen maar volgens mij is privacy een recht en niet iets dat ik zou moeten bevechten en verantwoorden. Je laat de voordeur van je huis toch ook niet zomaar open staan zodat iedereen naar binnen kan kijken of lopen? En ja, ik kies er zelf voor om stukjes op een blog te schrijven en ik surf me suf op internet en ik doe dat alles goed beveiligd en weloverwogen. Maar nu word ik gevolgd wanneer ik op straat loop en houdt “men” in de gaten gehouden hoe lang ik in welke winkels verblijf zodat ik “reclame op maat” op mijn beeldschermpje voorgeschoteld krijg, alleen maar omdat ik een telefoon op zak heb.
Een goede beveiliging is natuurlijk het halve werk maar het is meer dan dat. Noem me paranoïde maar er zijn niet voor niets rechtszaken tegen internetgiganten met als inzet het recht om vergeten te mogen worden. Privacy is niet langer een gegeven, het is een luxe.
Einde relaas.

Leave a Reply

  • None
  • citroenlimonade7: Was geen excuus hoor; maar gewoon vergeten te noteren en nu kan ik niet alsnog terugbladeren om een zin uit te zoeken. Mocht jij iets moois tegenkomen
  • henny westerveen: nou ja zeg mijn boek [😜] ik moet het dus wel gaan lezen nu. er zat trouwens helemaal gaan dwang om het in te leveren bij mij hoor, dat was een
  • henny: Nee, Geef mij maar Rotterdammers

Categories

