citroenlimonade

Leeslijst – nummer 25

Posted on: May 25, 2016

Nr. 25 – een moordmysterie

Titel: And then there were none – Agatha Christie (in het Nederlands als En toen waren er nog maar..)
Gaat over: Tien personen worden uitgenodigd om naar een eiland te komen. Eenmaal daar wordt de een na de ander vermoord. De overgeblevenen proberen te achterhalen wie de moordenaar kan zijn voordat zij ook aan de beurt zijn.
Mooiste zin: “A childish rhyme of my infancy came back into my mind – the rhyme of the ten little soldier boys. It had fascinated me as a child of two – the inexorable diminishment – the sense of inevitability.”
Oordeel: In de pocket-uitgave telt het verhaal slechts iets meer dan 300 pagina’s. In die 300 pagina’s worden niet alleen tien personages zodanig geschreven dat je ze allemaal even goed begrijpt maar wordt er sfeer gebouwd en een mysterie op zo’n manier uitgewerkt dat het blijft verrassen. Compleet begrijpelijk dat het verhaal bekend staat als het populairste Agatha Christie-verhaal.

Bekentenis:
Ik heb de verfilming gezien voordat ik het boek ging lezen! Niet eerder vertoond en ik dacht na aflevering 1 (miniserie van 3 afleveringen): “stoppen nu en als de wiedeweerga het boek gaan lezen!” Maar allemachtig de serie is prachtig en ik kon niet stoppen met kijken. Het boek stond dus al wel een poosje op mijn wensenlijst en lang leve de Leesuitdaging want nu kon ik er eindelijk met goed fatsoen alsnog mee aan de slag.
Bekentenis 2:
Ik was wel een beetje opgelucht dat ook in het boek Philip Lombard mijn favoriete karakter was, en dat dat in de serie niet alleen gebaseerd was op het plaatje 🙂

016

Leave a Reply

  • None
  • citroenlimonade7: Was geen excuus hoor; maar gewoon vergeten te noteren en nu kan ik niet alsnog terugbladeren om een zin uit te zoeken. Mocht jij iets moois tegenkomen
  • henny westerveen: nou ja zeg mijn boek [😜] ik moet het dus wel gaan lezen nu. er zat trouwens helemaal gaan dwang om het in te leveren bij mij hoor, dat was een
  • henny: Nee, Geef mij maar Rotterdammers

Categories

