citroenlimonade

Leeslijst

Posted on: April 7, 2016

De afgelopen tijd heb ik veel met mijn neus in de boeken gezeten. En niet omdat ik aan het studeren ben, maar omdat ik iets had gespot op internet waarvan de leesjunk in mij riep ‘doen, doen, doen!’. De leesuitdaging 2016.
Dat betekent een lange lijst van soorten boeken die je probeert in een jaar tijd gelezen te krijgen. Het is ook een mooie manier om eens anders door een boekwinkel te wandelen want eerlijk is eerlijk; ik heb nog nooit een graphic novel (stripboek maar dan anders) gelezen en ook de sectie poezie loop ik anders voorbij zonder een blik waardig te gunnen.
De leesuitdaging is een Amerikaans ding, maar prima om te zetten in het Nederlands. En dan ziet het er zo uit:
1 – Een boek gebaseerd op een sprookje
2 – Een boek dat een prijs heeft gewonnen
3 – Een jeugdboek
4 – Een boek dat ik sinds de middelbare school niet meer gelezen heb
5 – Een boek dat zich in mijn provincie afspeelt
6 – Een boek vertaald uit het Spaans
7 – Een boek met minder dan 150 pagina’s
8 – Een top-tien-bestseller
9 – Een boek dat is aangeraden door iemand die ik net heb ontmoet
10 -Een boek dat zich in Amerika afspeelt
11 – Een persoonlijke ontwikkeling-boek
12 – Een boek dat ik binnen een dag uit lees
13 – Een boek dat is geschreven door een beroemdheid
14 – Een science fiction verhaal
15 – Een boek dat minstens honderd jaar ouder is dan ik
16 – Een boek dat meer dan 600 pagina’s telt
17 – Een boek uit Oprah’s Book Club
18 – Een autobiografie
19 – Een boek dat is aangeraden door een familielid
20 – Een graphic novel
21 – Een boek dat is uitgegeven in 2016
22 – Een boek waarin de hoofdrolspeler hetzelfde beroep heeft als ik
23 – Een boek dat zich in de zomer afspeelt
24 – Een boek en zijn eerste deel
25 – Een moordmysterie
26 – Een boek geschreven door een comedian
27 – Een dystopisch verhaal
28 – Een boek met een blauwe kaft
29 – Een poeziebundel
30 – Het eerste boek dat ik zie als ik de boekwinkel binnen stap
31 – Een klassieker uit de 20e eeuw
32 – Een boek over een reis
33 – Een boek over een cultuur die ik niet ken
34 – Een satire
35 – Een boek dat zich afspeelt op een eiland
36 – Een boek dat me gegarandeerd een goed gevoel zal geven

Ik zal je vanaf hier op de hoogte houden van wat ik af kan strepen.
Als eerste nummer 7: een boek met minder dan 150 pagina’s.
Titel: Levels of life – Julian Barnes (Nederlands vertaald als Hoogteverschillen)
Gaat over: liefde, verlies en luchtballonnen. En dat is niet zo raar als het klinkt.
Mooiste zin: “Je voegt twee dingen samen die nog niet eerder zijn samengevoegd. En de wereld is veranderd.”
Oordeel: klein maar fijn.

1 Response to "Leeslijst"

Tjonge, een echte dorstlesser. Ga je ook nog andere dingen doen?

Leave a Reply

  • None
  • citroenlimonade7: Was geen excuus hoor; maar gewoon vergeten te noteren en nu kan ik niet alsnog terugbladeren om een zin uit te zoeken. Mocht jij iets moois tegenkomen
  • henny westerveen: nou ja zeg mijn boek [😜] ik moet het dus wel gaan lezen nu. er zat trouwens helemaal gaan dwang om het in te leveren bij mij hoor, dat was een
  • henny: Nee, Geef mij maar Rotterdammers

Categories

