citroenlimonade

to read or not to read

Posted on: April 23, 2014

Wat blijkt: het is vandaag wereld boeken- en copyrightdag. En wat is er dan zo boekerig aan 23 april? Er is een heel zooitje schrijvers op geboren dan wel gestorven. Shakespeare is de enige die ik kende uit dat hele rijtje overigens. Eén van de bekendste schrijvers ooit oftewel hij van “to be or not to be”. En Romeo & Julia, Midzomernachtdroom, Hamlet enzo. En van: *ugh*. Maar dat is mijn geheel persoonlijke “woordkeus”. Hoe dat zo gekomen is?
Op een dag in de boekwinkel sprak ik mezelf streng toe: iets serieuzigs nu een keer! En dus draaide ik me weg van de roze glitterkaften die blijkbaar bij de rubriek Romantiek horen en zette koers richting Literatuur. Om de keus te verkleinen besloot ik ter plekke om iets te kiezen van iemand van wie ik nog nooit iets gelezen had. Nou lees ik veel, maar dan blijft er nog altijd veel over hoor. Dus verfijnde ik verder tot klassiekers en zo bleven al snel over: Dickens en Shakespeare. Ik beken bij deze: kerst zonder Patrick Stewart als Scrooge is geen kerst maar het boek heb ik nog nooit zelfs maar in mijn handen gehad. Maar omdat ik niet in een kerststemming verkeerde (shocking, ik weet het) ging ik voor Shakespeare. The taming of the shrew, om precies te zijn. Da’s Het temmen van de heks op z’n Engels. Ja, ik ging Shakespeare in het Engels lezen. Niet omdat ik een purist of snob ben maar omdat ‘ie in het Engels als pocket verkrijgbaar was en daarmee goedkoper. Daarmee lees ik op z’n Hollands in het Engels, ach ja. Om een lang verhaal kort te maken; ik wou dat Billy dat ook maar gedaan had. Jeeeeetje zeg, d’r kwam geen eind aan. Nou ja, natuurlijk wel want er zat gewoon een achterkaft aan maar het duurde laaaaaaang voordat ik die eens bereikt had! Oef. Ik vond er echt geen doorkomen aan maar dat mag duidelijk zijn. Een toneelstuk is ook om naar te kijken en te luisteren en niet om doorheen te ploeteren te lezen. Na afloop heb ik hem nog wel opgezocht op internet en kwam zo terecht bij een filmversie met Elizabeth Taylor die zooooveel beter was. Voortaan laat ik de Shakespeare werken in ieder geval voor wat ze zijn en gelukkig is er nog een heleboel anders om te proberen. Zo ga ik vanavond verder met De honderdjarige die uit het raam klom en verdween en zal er ter ere van wereld boekendag een extra hoofdstuk tegenaan gooien.

Veel leesplezier met wat je ook leest!

“So many books, so little time.” ~ Frank Zappa

Leave a Reply

  • None
  • citroenlimonade7: Was geen excuus hoor; maar gewoon vergeten te noteren en nu kan ik niet alsnog terugbladeren om een zin uit te zoeken. Mocht jij iets moois tegenkomen
  • henny westerveen: nou ja zeg mijn boek [😜] ik moet het dus wel gaan lezen nu. er zat trouwens helemaal gaan dwang om het in te leveren bij mij hoor, dat was een
  • henny: Nee, Geef mij maar Rotterdammers

Categories

