citroenlimonade

Er zijn van die mensen die grappig allerlei accentjes kunnen nadoen. Nou ik niet. Bij mij komt alles er op dezelfde manier uit, namelijk op z’n Rotterdams. Maar dat heb ik dan ook perfect onder de tong. Het gaat van plat tot platter tot allerplatst en ik hoort zelf niet bijna meer dat ik het doet. Ik vond eerst dat ik er iets aan moest gaan doen maar toen struikelde ik toevallig (toeval bestaat niet!) op een studie naar het Rotterdams en was me dat even interessant. Waar het op neer kwam was dat de grote steden ooit de basis vormden voor het algemeen beschaafd nederlands. Intussen werden de lokale accenten/dialecten uit andere delen van het land als iets authentieks beschouwd dat gekoesterd mag worden maar mensen die bijvoorbeeld plat Utrechts, Haags of Rotterdams praten, worden eerder beschouwd als mensen die de gewone taal niet goed beheersen en dat wordt dan weer als simpel gezien. Sterker nog, er was de stelling dat de bijbel vertalen in het Twents prima kan, maar als dat in het Rotterdams zou gebeuren, het als lastering beschouwd zou worden, alsof het Rotterdams alleen maar een grap is.
Hoog tijd dus voor een nieuwe attitude. Als het inslikken van letters aan het eind van een woord, of een zachte g oke zijn, dan is er ook niks mis met een extra t-tje hier en daar!

Hoor!

Leave a Reply

  • None
  • citroenlimonade7: Was geen excuus hoor; maar gewoon vergeten te noteren en nu kan ik niet alsnog terugbladeren om een zin uit te zoeken. Mocht jij iets moois tegenkomen
  • henny westerveen: nou ja zeg mijn boek [😜] ik moet het dus wel gaan lezen nu. er zat trouwens helemaal gaan dwang om het in te leveren bij mij hoor, dat was een
  • henny: Nee, Geef mij maar Rotterdammers

Categories

