citroenlimonade

Gekoesterde verdrietjes

Posted on: February 6, 2013

Pet peeve. Da’s Engels en Van Dale-online vertaalt het als “gekoesterd verdrietje”. Die vertaling doet bijna Vlaams aan, zo mooi is ‘ie. Eigenlijk te mooi, want pet peeves zijn over het algemeen aanhoudende ergernissen. En vandaag wil ik mijn ruimte hier gebruiken om één van mijn pet peeves aan te kaarten: misbruik van het begrip letterlijk. Misbruik van deze term lijkt namelijk epidemische vormen aan te nemen, het is overal. En als je er eenmaal op let…argh!
“Ik stond letterlijk in vuur en vlam!” – Wat!
“Hij ging letterlijk uit zijn dak” – Oh echt?
“Ze voelt zich letterlijk als een vis in het water” – Hallo Flipper?
Ik wil me niet opstellen als een betweter want mijn taalgebruik is ook niet foutloos en als een Kenner mijn stukjes leest, zal hij of zij geregeld met kromme tenen zitten. En niet-kenners misschien ook wel trouwens. En ik vind het letterlijk-misbruik ook niet zo erg als “gewone mensen” de fout maken, dan is het gewoon een dingetje waar mijn oren op gespitst zijn. Maar dat het in de media ook steeds meer opduikt, bij mensen die geacht worden toch enige kennis van de Nederlandse taal te hebben, vind ik bijna onvergeeflijk. En als je denkt dat ik het overdrijf nodig ik je uit om kranten, tijdschriften, radio- en televisieprogramma’s eens goed in de gaten te houden.
Dat ik niet de enige ben die dit is opgevallen, en dat het probleem niet beperkt blijft tot de Nederlandse taal, werd me vorige week duidelijk toen het onderwerp gebruikt werd in een aflevering van comedyserie Go On. We weten immers allemaal dat als een probleem in een comedyserie bespreekbaar wordt gemaakt, het Officieel Erkend is.

Wat zijn jouw gekoesterde verdrietjes?

Leave a Reply

  • None
  • citroenlimonade7: Was geen excuus hoor; maar gewoon vergeten te noteren en nu kan ik niet alsnog terugbladeren om een zin uit te zoeken. Mocht jij iets moois tegenkomen
  • henny westerveen: nou ja zeg mijn boek [😜] ik moet het dus wel gaan lezen nu. er zat trouwens helemaal gaan dwang om het in te leveren bij mij hoor, dat was een
  • henny: Nee, Geef mij maar Rotterdammers

Categories

